Hopelijk is het zaterdag een beetje lekker weer. Dan fietst en tourt het lekker langs de woningen op de verlanglijstjes. Hoewel, ook weer niet te lekker: dan lonken de terrasjes.

Hoe zinvol is het meedoen aan zo’n open huizen dag eigenlijk? Ik heb de aantallen kijkers gezien de afgelopen jaren, na afloop als de formulieren geretourneerd worden aan de verkopend makelaar. Immers, een open huis begeleid je als verkoper zelf. Je ontvangt, leidt rond, vertelt, informeert en in het beste geval drink je nog een kop koffie samen.

Maar vaak staan de deelnemende woningen al een hele tijd te koop. Dus het gros van de gegadigden had dan toch al een keer kunnen komen kijken. Waarom zouden ze er dan de vrije zaterdag aan spenderen?

En wees eerlijk.. ben jij wel zo’n topverkoper? Of schiet je meteen in de verdediging als kijkers tegen elkaar fluisteren dat de keuken toch wel echt heel erg “nineties” is of dat de badkamer er de eerste week al uitvliegt.

LAAT IK BEGINNEN MET TE ZEGGEN DAT IK –ALS MAKELAAR- DE VERKOOP VAN MIJN EIGEN WONING HEB UITBESTEED. Voor je het weet ben je mensen aan het overtuigen van de juistheid van de keuze van de kleur paars op je slaapkamerwanden…cut the crap!

Nee, dan de aanpak van Allure Makelaardij.

Het open huis is de taak van je makelaar! Die heeft toch meer incasseringsvermogen als het gaat om commentaar op je schrootjes plafond. En natuurlijk ook meer ervaring in het verkopen van huizen; of je het elke 20 jaar een keer doet of elke week maakt wellicht toch verschil.  En belangrijker nog: het moment van het open huis. Meteen bij de start van de verkoop, want dan is het nieuw op de markt en H O T.  Alle potentiele kandidaten krijgen gezamenlijk een uurtje of twee de gelegenheid je stulpje te komen bekijken. Zie het als een housewarming. Compleet met koffie, vlaai, muziekje op de achtergrond.

Niet met je jas aan in een stijve sfeer drie passen achter jou of je makelaar door de woning lopen, maar voelen | proeven | beleven hoe de plek mogelijk een thuis kan zijn voor een nieuw stel of gezin.

Het levert een aantal dingen op: een snelle[re] deal tegen een goede cq. betere prijs en talloze complimenten van kijkers,  kopers en verkopers voor de positieve setting  en de souplesse waarmee de verkoop heeft plaatsgevonden.

Conclusie: de  NVM Open Huizen Dag is eigenlijk gewoon een grap op de datum die daarvoor bedoeld is. Echt verkopen doe je met Allure.